کیفیت خطوط ADSL و شاخص های SNR و Line Attenuation

شرح snr margin
بررسی شاخص های نویز خطوط تلفن

شاید شما هم چندین بار با مشکلی کندی اینترنت پر سرعت خود رو به رو بوده اید و با شرکت ارایه دهنده خدمات تماس گرفته اید و آنها گفته اند که مشکلی نیست و خط شما مشکل دارد و نویز خط شما مشکل اصلی است. اما این نویز چیست و چگونه بفهمیم مشکل از خط ماست. در این مقاله به شرح SNR Margin و همچنین شاخص Line Attenuation پرداخته و به بررسی مقادیر نرمال این دو شاخص می پردازیم.

برای اینکه امکان اشکال یابی در خطوط پرسرعت وجود داشته باشد، در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن ممکن است و می تواند به شما کمک شایانی در رفع اشکال نماید. مهمترین این معیارها SNR و همچنین Line Attenuation یا همان شاخص میرایش خط تلفن شماست. در واقع شاخص SNR Margin نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارد.

SNR که مخفف Signal to Noise Ratio است، معیاری است که می تواند به شما در تعیین ریشه کندی و قطعی کمک کند. این شاخص هم در دانلود و هم در آپلود اندازه گیری می شود که با دو مقدار SNR Margin Downstream و SNR Margin Upstream نمایش داده می شود. این دو عدد نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست. مقدار SNR کمتر از ۱۲ نشان دهنده مشکل جدی در نویز در خطوط تلفن است. مقدار بالاتر از ۲۰ وضعیت رضایت بخش و مقدار بالاتر از ۳۰ مقدار مناسب است.

در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان می دهد سیگنال مفید بیشتری داریم. شاخص دیگر میزان میرایش خط تلفن و یا Line Attenuation است. همانگونه که از اسم آن بر می آید، از آن شاخصهایی است که هر چه کمتر باشد بهتر است. میزان این شاخص در حالت ایده آل باید زیر ۲۰ باشد. بین ۲۰ تا ۵۰ مقدار قابل تحمل و بالاتر از ۵۰ نشان دهنده یک نوع مشکل در خط تلفن شماست. برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید وارد پنل کاربری آن شوید.

عوامل افت SNR Margin روی خط تلفن :

به طور خلاصه عواملی که باعث افت SNR و افزایش در Attenuation میگردد عبارت است از:
 
– برروی خط رانژه دستگاه دیگری مانند تلفن و یا فاکس بدون اسپیلیتر وجود داشته باشد.
– سیم تلفن از کنار کابل برق رد شده باشد .
– اسپلیتر معیوب بر روی خط وجود داشته باشد
– در کنار مودم دستگاهی مانند : تلفن همراه، تلفن بیسیم، لامپ مهتابی، دستگاه مایکروویو وجود داشته باشد.
– سیم کشی داخل ساختمان ، قدیمی و یا پوسیده باشد.
– سیم تلفن از پریز تلفن تا مودم مشکل داشته و یا پریز تلفن معیوب باشد.
– دوشاخه تلفن ضد برق بر روی پریز وجود داشته باشد.
 – فاصله شما با سرویس دهنده اینترنت (ISP) ـ  در کشور ما مخابرات یا یکی از شرکتهایی هستند که آنها هم تجهیزاتشان در مخابرات نصب شده است. هرچه این فاصله بیشتر باشد این شاخص کاهش خواهد داشت. البته این فاصله برایADSL 2+ تا ۶ کیلومتر و برای ADSL تا سه کیلومتر از نظر تئوری قابل ارایه است
 – به یاد داشته باشید، پهنای باند شما هر میزان بالاتر باشد این معیار کاهش خواهد داشت. گاهاْ مشکلی با یک سرویس ۵۱۲ ندارید اما با افزاریش آن به ۲۰۴۸ مشکلاتی مانند کندی سرعت و قطعی دامنگیر شما می شود .
موارد تاثیر گذار دیگر در این معیار، سیم مرغوب در سیم کشی منزل و اتصال درست سر سیم ها (ورودی کابل مخابرات به سیم کشی منزل) و در مجاور هم نبودن سیم برق وکابل تلفن است. متاسفانه در سیم کشی منازل ما همیشه این مشکلات هست. میزان نویز خط مقداری هم  برند یا مارک مودم در لینک گیری و SNR مربوط می شود.
 

مقایسه مقادیر SNR Margin :

6dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد
7dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد
11dB-20dB خوب است
20dB-28dB عالی است
29dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است

 

مقایسه مقادیر Attenuation :

20dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
20dB-30dB عالی است
30dB-40dB خیلی خوب است
40dB-50dB خوب است
50dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند 
60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند .

You may also like

دیدگاهتان را بنویسید

نام پیوند *
ایمیل *
وبلاگ